KOMPONEN ISI KANDUNGAN



KOMPONEN UTAMA ANALISIS DAN PENILAIAN


Bahagian ini merupakan nadi dan batu asas bagi memastikan buku teks yang direka berkualiti dan menepati piawaian pendidikan yang telah ditetapkan sebelum diluluskan oleh Kementerian Pendidikan dan dimiliki oleh semua guru dan murid. 

Sekiranya terdapat kesalahan atau memerlukan penambahbaikan, maka dalam proses analisis dan penilaian ini akan menghasilkan solusi atau cadangan yang diperlukan agar buku teks tersebut menjadi lebih baik. 



KOMPOSES ISI KANDUNGAN




Isi kandungan meliputi sukatan kandungan dan huraian sukatan kandungan adalah inti pati dalam sesebuah penulisan buku teks untuk menyampaikan pengetahuan dan maklumat secara maksimal di dalam bilik darjah. 

Perubahan dan transformasi konsep dan kandungan buku teks yang berlaku mutakhir ini berlandaskan dasar pendidikan kebangsaan yang memfokuskan kepada menyediakan tenaga rakyat bertaraf global dan mempunyai unsur kepenggunaan teknologi yang memerlukan murid didedahkan dengan perubahan zaman teknologi maklumat dan komunikasi serba canggih atau ICT (Information and Communications Technology). 

 i.        Kesesuaian Kandungan

Kesesuaian isi kandungan bermaksud buku teks yang disusun dan pengetahuan yang dimuatkan harus berkepelbagaian pengetahuan, tema, konsep, kemahiran, amalan, modul dan lain-lain selaras dengan keperluan dalam sukatan pelajaran KSSM terkini. Isi dan huraian dikembangkan selaras dengan tahap kesediaan, perkembangan dan pertumbuhan murid agar tidak membebankan murid dalam menimba ilmu


ii.        Ketepatan kandungan

Ketepatan konsep, definisi dan fakta perlu bertepatan dengan setiap isi sukatan pelajaran. Kaedah, prinsip, fakta dan penjelasan mestilah lengkap dan jelas namun tidak terlalu panjang  (ringkas dan padat). Simbol, istilah, ejaan harus tepat agar tidak mengelirukan murid dan lebih mudah dalam memahami isi kandungan.

Contoh, kes, gambar, diagram dan ilustrasi yang disertakan dalam huraian sukatan kandungan harus bersesuaian, tepat dan terkini agar murid dapat mengaitkan dengan pembelajaran dengan lebih mudah dan jelas. Bahan ini merupakan aspek paling utama yang dapat menarik minat pelajar untuk lebih memahami pembelajaran, maka ketetapan amat dititikberatkan.  

iii.        Terkini

Oleh disebabkan transformasi buku teks KSSR/KSSM sekarang mempunyai unsur global dan teknologi, maka kandungan buku teks harus seiring dengan perkembangan ilmu dan teknologi terbaru. Kepenggunaan alatan, perisian dan sumber teknologi amat penting untuk mendedahkan murid agar lebih bersedia dengan kecanggihan dunia teknologi dan ICT terkini. Contoh dan kes terbaru juga perlu ditikberatkan kerana akan terdapat contoh dan kes yang tidak lagi bersesuaian dan relevan dengan perubahan yang berlaku sekarang.

Isu-isu semasa juga perlu dititikberatkan selain menunjukkan perubahan ilmu yang berlaku dari masa ke semasa. Pendedahan ini akan melahirkan murid yang peka dengan persekitaran yang berlaku di sekeliling mereka. Hal ini juga akan merangsang minda murid dan melatih kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif tentang perkara yang sedang dipelajari dalam bilik darjah.

iv.        Keupayaan mendorong

Isi kandungan yang terdapat dalam buku teks perlu diusahakan agar dapat memberi inspirasi dan mendorong pelajar untuk lebih inkuiri (bersifat ingin tahu, bertanya dan mencari jawapan), sentiasa berusaha menimba ilmu dengan mempelajari pelbagai maklumat melalui pelbagai sumber, memperkembangkan daya kreativiti dan kemahiran hidup, lebih peka dengan persekitaran, berjiwa kewarganegaraan serta mempunyai nilai murni yang lain dalam kehidupan.



Comments

Popular posts from this blog

KOMPONEN PAPARAN/PENYAJIAN